Dilluns de la setmana passada vam seure davant del televisor il·lusionats per conèixer per fi el tancament de comptes del FC Barcelona, més de tres mesos després del 30 juny, dia en què acabava l’exercici 2019/20. Però la decepció no es va fer esperar, perquè no vam poder examinar els comptes complets, sinó que només vam veure algunes partides que, entre ombres de dubte, ens va mostrar el directiu Jordi Moix Latas.
dissabte, 31 d’octubre del 2020
divendres, 30 d’octubre del 2020
dilluns, 26 d’octubre del 2020
dimecres, 21 d’octubre del 2020
diumenge, 18 d’octubre del 2020
COAC - arquitecturacatalana.cat--L’Espai Digital de l’Arquitectura Catalana Moderna i Contemporània.
L’Espai Digital de l’Arquitectura Catalana Moderna i Contemporània.
https://www.arquitecturacatalana.cat/ca
2800 Obres
Explora la riquesa de l'arquitectura realitzada al llarg del territori aplicant múltiples filtres de cerca. Podràs combinar acotacions temporals, per tipologia o per autor, entre d'altres, que et permetran ampliar el teu coneixement.
Sobre el mapa
Utilitza el mapa per navegar de manera intuïtiva pel territori, tot aplicant múltiples filtres de cerca. Una eina essencial per abastar ràpidament la distribució geogràfica de les obres, molt útil en desplaçaments i viatges.
1484 Autors
Cerca dins l'univers d'arquitectes i estudis i observa com es vinculen a partir de les seves col·laboracions en les diverses obres. Múltiples connexions que enriqueixen l'experiència visual durant la cerca per mitjà de constel·lacions.
COAC
Plaça Nova, 508002 Barcelona
T 93 301 50 00
Atenció al ciutadà: T 93 306 78 41
coac@coac.cat
https://www.arquitecturacatalana.cat/ca
INFORMACIÓ LEGAL
Avís legalPolítica de cookies
dissabte, 17 d’octubre del 2020
divendres, 16 d’octubre del 2020
dijous, 15 d’octubre del 2020
dimecres, 14 d’octubre del 2020
Els comptes del Barça: fum, ombres i molta por
Els comptes del Barça: fum, ombres i molta por
Veritats sobre les partides del club i sospites sobre el famós préstec de Goldman Sachs
La variable més rellevant de l’exercici 2019/20 és la facturació, que ha caigut respecte la temporada passada en 135 milions d’euros i en prop de 200 milions respecte al que s’havia pressupostat. Unes xifres que encaixen prou bé amb allò que s’havia previst quan es feien estimacions sobre els possibles efectes econòmics de la pandèmia. Com que les despeses no han baixat en una magnitud similar sinó inferior, el resultat de l’exercici ha estat una pèrdua molt elevada, de gairebé 100 milions d’euros.
Aquí cal fer la primera nota a peu de pàgina sobre la manca de fortalesa del compte de pèrdues i guanys del club: la temporada passada va caldre facturar 990 milions d’euros (una de les xifres més elevades de l’esport mundial) per obtenir un benefici molt minso de 5 milions; addicionalment, el pressupost de la temporada 2019/20 (elaborat quan no es podia preveure l’arribada de la pandèmia) establia una facturació rècord mundial de 1.047 milions d’euros, que retornava un petit benefici d’11 milions. Aquest marge tan reduït representa un greu problema, tant per la seva magnitud, com per la manera d’obtenir-lo, cosa aquesta darrera que ara comentarem.
"La gestió de club excloses les vendes de futbolistes dona pèrdues de manera sistemàtica en els darrers anys"
La qüestió és que aquests beneficis tan escassos que s’obtenen no són fruit de l’activitat ordinària com a club, sinó que afloren per la compravenda de jugadors; en altres paraules, la gestió de club excloses les vendes de futbolistes dona pèrdues de manera sistemàtica en els darrers anys. Però encara hi ha més: hi ha motius en escreix per pensar que algunes d’aquestes vendes han permès anotar-se un benefici a partir d’uns preus de venda ficticis (casos Cillessen i Arthur), i no pas de mercat, amb el que el problema és encara més gros.
Més info: La voladura d'un club
Amb tot, l’assumpte més preocupant és el del deute. Segons les dades facilitades per Moix, referides només a deute financer, aquesta partida ha passat de 554 milions (tancament 2018/19) a 820 milions (tancament 2019/20), el que implica un augment del deute inexplicable de gairebé el 50%. Aquesta xifra dels 820 milions ha fet saltar les alarmes entre els opinadors de les xarxes, però cal que tenir en compte que es tracta del deute financer, és a dir, no és pas el deute total de l’entitat, que se situa molts esglaons per sobre.
Si donem un cop d’ull a les magnituds de la temporada 2018/19 (l’última de la què coneixem el tancament complet), trobarem el següent:
- Deute a curt termini: 506 milions, dels quals
- Deute bancari: 10,8 milions
- Emissions de deute: 1,1 milions
- Deutes amb personal esportiu: 161 milions
- Altres deutes: 333 milions
- Deute a llarg termini: 512 milions, dels quals
- Deute bancari: 61,5 milions
- Emissions de deute: 197 milions
- Deutes amb personal esportiu: 70,5 milions
- Altres deutes: 182 milions
Les emissions de deute (aquests gairebé 200 milions que indiquem) es corresponen a quatre emissions de “senior notes” (un producte semblant als bons) que van ser adquirides per entitats nord-americanes i franceses. Respecte el deute bancari, als comptes del club de la temporada 2018/19 s’hi indicava que “una entitat nord-americana” havia concedit un préstec de 90 milions d’euros -dels que se n’havia disposat 40 milions a 30 de juny de 2019- per a la construcció de l’Espai Barça. És molt rellevant tenir en compte que aquest préstec vencia l’agost de 2020, en un moment en què el club es trobava en una situació financera asfixiant, de manera que caldria saber si va poder ser retornat o, per contra, va ser absorbit per un altre préstec o bé va permetre el prestador executar algun tipus de garantia.
Dels camps no inclosos dins aquest anomenat “deute financer” (el que s’ha enfilat fins els 820 milions), els més rellevants són els deutes amb personal esportiu (que, com hem vist, la temporada anterior havien estat de 232 milions), proveïdors (la temporada 2018/19 era de 106 milions) i els pagaments pendents a hisenda (que estaven situats als 114 milions). D’aquesta manera, el passiu del club a tancament de la temporada 2019/20 es pot situar per sobre dels 1.200 milions d’euros, si és que aquestes partides que encara no coneixem s’han mantingut constants respecte la temporada passada.
Tenint en compte que els mateixos gestors del club han suspès l’assemblea de socis que havia d’aprovar aquests comptes, no sembla existir ja cap motiu justificable perquè l’entitat continuï sense donar a conèixer les seves xifres econòmiques als socis del Barça, que són els veritables propietaris de l’entitat.
"No sembla existir ja cap motiu justificable perquè l’entitat continuï sense donar a conèixer les seves xifres econòmiques als socis del Barça, que són els veritables propietaris de l’entitat"
A l’espera de conèixer les dades completes -compte de pèrdues i guanys i balanç de tancament- queda clar que la situació financera del club és molt inquietant, fruit d’una combinació letal de nivell d’endeutament molt elevat i incapacitat sistèmica per generar caixa (o sigui, per guanyar diners). A tot això cal afegir-hi la sospita que corre pels cenacles barcelonistes que el famós préstec que ha de concedir Goldman Sachs per edificar l’Espai Barça (uns 800 milions, que un cop retornats hauran tingut un cost de 1.250 milions) hauria estat ja signat i disposat parcialment. Una circumstància que tant de bo quedi en rumor perquè, de confirmar-se, complicaria de manera extraordinària la supervivència del club, si més no de la manera com el coneixem.
dilluns, 12 d’octubre del 2020
El 2021 podrem parlar en català amb la torradora?
El 2021 podrem parlar en català amb la torradora?
El 89% de la població demana de poder parlar en català amb els ginys electrònics · Apple vol incorporar-lo a l'assistent Siri

Per: Marc Belzunces

Junts podem anar molt més lluny
Doneu suport a VilaWeb
Els assistents de veu comencen a ocupar un espai central a la nostra vida digital. Als mòbils, als GPS dels vehicles, rellotges o altaveus intel·ligents, ens hi adrecem cada vegada més amb la veu. De fet, segons les enquestes, un 48% dels ciutadans els fan servir normalment, sobretot a través del mòbil, i el 89% volen poder parlar-los en català. Els catalanoparlants es troben amb una barrera: no poden utilitzar la seva llengua i han d’utilitzar-ne unes altres. Un dèficit estructural que arracona i margina la nostra llengua, i contribueix a la diglòssia i la substitució lingüística. La situació és especialment preocupant en aquells qui depenen d’aquests assistents, com ara cecs, minusvàlids o persones d’edat avançada. Fa poc s’ha sabut que Apple pensa incorporar el català al seu popular assistent Siri, present a la majoria dels seus productes, des dels mòbils i tauletes, fins als rellotges i altaveus intel·ligents. Repassem la situació en aquest sector i quins passos es poden seguir per solucionar aquesta greu mancança per a la cultura catalana.
La tecnologia involucrada en els assistents de veu
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) dominen el nostre dia a dia, sobretot des de l’arribada dels telèfons intel·ligents. Les interfícies informàtiques han experimentat una evolució que es remunta, per al gran públic, als anys vuitanta del segle passat. Inicialment els usuaris d’ordinadors s’havien d’enfrontar a la temuda pantalla negra que demanava que escrivissin ordres no aptes per a inexperts. Ràpidament es va passar a interfícies gràfiques en què, amb ajuda del ratolí, només calia clicar a les opcions, unes accions més indicades per a arribar al gran públic. Amb l’arribada dels mòbils i les tauletes, el ratolí va ser substituït pels nostres dits, cosa que juntament amb la difusió d’internet ha permès de popularitzar i fer arribar la tecnologia informàtica a gairebé tota la població del planeta. En aquest context, un dels últims passos ha estat la incorporació de la veu, una manera molt més còmoda i natural d’interaccionar amb les màquines, de manera que s’eliminin les últimes barreres. El català s’ha incorporat amb cert retard a totes les evolucions de les interfícies informàtiques. Gràcies en bona part a un gran esforç de la societat civil i, en menor mesura, a les negociacions d’institucions públiques amb les grans empreses informàtiques. De moment, però, el català no arribat als assistents de veu.
‘La primera cosa que cal entendre és que els assistents tenen tres potes tecnològiques’, explica a VilaWeb l’expert en tecnologies de veu Joan Montané, membre de Softcatalà, l’organització que, amb vint-i-dos anys d’història, és possiblement la que ha fet més pel català en el món digital. La primera pota és passar la veu a text, el reconeixement de la parla. L’aparell ha de transcriure la llengua que parlem i passar-la a text. Ara per ara, no poden reconèixer automàticament quina llengua, entre les diverses que existeixen, fem servir, sinó que hem d’indicar-la abans a la configuració de l’assistent. Un altre dels problemes estructurals a què s’enfronta el català és que, per defecte, quan compren un dispositiu és configurat en una llengua diferent del català –generalment castellà, francès o anglès. Molt pocs usuaris en revisen la configuració i canvien al català, una acció important perquè les companyies analitzen aquest paràmetre i el tenen en compte a l’hora de desenvolupar productes. Un segon problema afegit: no podem combinar llengües. Encara que fem servir una altra llengua per adreçar-nos a l’assistent, aquest té problemes quan diem noms en català, siguin persones de la nostra agenda per a trucar-los, o poblacions i carrers als mapes per a arribar a un lloc –dues de les seves principals aplicacions.

Una vegada transcrita la veu a text, entrem a la segona fase: la computadora ha d’analitzar-lo per entendre’l i donar una resposta. Possiblement aquesta és la fase més complexa des d’un punt de vista tecnològic perquè la màquina ha de comprendre què diem i pensar en una resposta adient. És el que es coneix com a processament del llenguatge natural (NLP) i forma part d’una disciplina més àmplia, la intel·ligència artificial. De fet, els experts insisteixen que la part important és la d’assistent més que no pas la veu. Al cap i a la fi, un assistent de veu és un robot, i allò que en determina la utilitat és si és prou intel·ligent. Per a poder fer aquesta tasca, els dispositius han d’estar connectats a internet, que és on resideix el robot. La intel·ligència artificial requereix una potència de càlcul molt gran per al processament del llenguatge i no es pot fer al mateix dispositiu. Cal connectar-se a grans computadores i que aquestes retornin el resultat al giny, que actua només com a terminal.
Per crear aquests robots, cal recopilar i analitzar prèviament un gran volum de dades lingüístiques, sigui en format sonor com en la seva transcripció. Cal dir que el processament del llenguatge ha progressat enormement aquests últims anys amb la incorporació d’una nova tecnologia, les xarxes neuronals. Aquestes xarxes són un conjunt de capes que contenen models matemàtics desenvolupats gràcies a les dades recopilades. Algunes d’aquestes capes (models) són universals i es poden aplicar a qualsevol llengua. Això és positiu per a llengües minoritzades perquè es pot aprofitar la feina feta per a idiomes com l’anglès, i abaratir i facilitar una futura incorporació del català als assistents. Però hi ha unes altres capes de les xarxes neuronals que necessiten un desenvolupament específic per a cada llengua, i la principal limitació és la disponibilitat de dades lingüístiques. Si abans s’havien d’introduir als models totes les combinacions possibles de paraules, ara les xarxes neuronals tenen capacitat d’aprendre per si soles a partir d’uns quants exemples, sense necessitat d’haver-ne de fer una recopilació exhaustiva. Tot plegat fa que de moment els assistents de veu els desenvolupin les principals multinacionals informàtiques i de telecomunicacions, perquè disposen de la tecnologia, els recursos materials i els experts necessaris.

Finalment, quan la nostra pregunta ha estat transcrita a text i processada per la intel·ligència artificial, arribem al tercer i últim pas. L’ordinador ha generat una resposta, que s’ha de traslladar a veu per tal que l’usuari la senti. Això s’anomena síntesi de veu (TTS). Al començament els usuaris notaven la diferència d’entonació entre paraules, sense coherència fonètica dins una mateixa frase, però aquests últims anys han millorat notablement, amb un resultat tan natural com un humà. En conjunt, a hores d’ara i a escala comercial, el català només és disponible en la primera fase, la transcripció de la parla a text. Per a les altres dues no s’ha desenvolupat tecnologia comercial, tot i que en l’àmbit de la síntesi de veu hi ha prototips.
El duopoli dels assistents de veu
Actualment al món hi ha una trentena d’assistents de veu, la majoria sota llicències comercials –tancades–, però també de codi obert. Corresponen a empreses de tecnologia, telecomunicacions i especialitzades en serveis lingüístics. Malgrat tot, des d’un punt de vista de la majoria de la població, a la pràctica hi ha dos grans assistents: Siri d’Apple i l’Assistent de Google. En menor mesura hi ha Alexa d’Amazon, Cortana de Microsoft, i els de Samsung i Huawei, i Facebook també en desenvolupa un. Al nostre país, empreses com ara Movistar també tenen assistents de veu. Tanmateix, en cap, ara per ara, no es pot utilitzar el català. Fa pocs dies sabíem que Apple mirava de contractar una persona per a analitzar dades lingüístiques, cosa que hem vist que és necessària per a desenvolupar els models. ‘No crec que amb una única persona Apple pugui incorporar el català a Siri, perquè requereix molta feina’, apunta Joan Montané. De fet, la companyia de la poma ja fa anys que ha incorporat el català als seus productes. És una de les dues grans companyies informàtiques que als seus sistemes operatius té dictat en català, de manera que els programes poden incorporar allò que diem, sigui com a notes, sigui en processadors de text.

La segona companyia que incorpora el dictat en català és Google. Tradicionalment ha estat una de les multinacionals més obertes amb la nostra llengua. Però ara per ara no disposa del segon pas per al català, el processament del llenguatge. Quant a la síntesi de veu, només la trobem en productes com el seu Traductor i és molt bàsica, amb un resultat gens natural. Google és una de les companyies globals que produeix infinitat de productes i en què la incorporació del català pot tenir un gran impacte. Tanmateix, té un model diferent del d’Apple, que comercialitza els serveis exclusivament en els seus productes. Google, en canvi, a banda d’incorporar-lo als seus –mòbils, ordinadors, rellotges–, ven el programari a diversos fabricants, com ara Samsung. I aquí topem amb un altre problema. En el passat hem vist com diverses companyies que usen Android als seus dispositius han tret el català tot i ésser disponible. És un problema que es podria repetir si Google, finalment, desenvolupa un assistent per a la nostra llengua.
Microsoft, per la seva banda, ha estat una de les multinacionals més refractàries a incorporar el català als seus productes i quan ho ha fet ha estat parcialment i subordinada al castellà o al francès. Avui dia el seu assistent, Cortana, només és disponible en tretze llengües i variants. Cal dir, però, que té un impacte molt més reduït que no el de Google i Apple perquè actualment no desenvolupa cap plataforma mòbil i ha optat per Android. L’altra gran companyia és Amazon. Tradicionalment és la més hostil al català i s’ha negat repetidament fins i tot a crear una versió en català de la seva web. A banda els altaveus intel·ligents –que competeixen amb Google i Apple–, cal tenir present que ofereix televisió (Amazon Prime), un dels serveis on es poden introduir assistents de veu per a trobar sèries i films. Caldrà veure si en un futur pròxim, companyies del sector audiovisual com Netflix i HBO, o Samsung i LG amb televisors intel·ligents, entren també en el món dels assistents de veu, sigui directament, sigui amb productes d’altri, tot seguint el model Google.
Què es pot fer per tenir assistents de veu en català?
Com hem vist, no hi ha cap impediment tècnic per tenir un assistent en català. La tecnologia que els fa possibles té components que són universals per a qualsevol llengua. Sí que cal, en canvi, desenvolupar els recursos lingüístics específics per a cada llengua. Novament, no hi ha cap raó tècnica que impedeixi de desenvolupar-los per al català. Aleshores, per què no tenim un assistent de veu en català? Per diversos motius. El primer és que les empreses se centren en les llengües amb més parlants per rendibilitzar la seva inversió. També en les seves llengües nacionals –és un sector dominat per països anglosaxons i la Xina. És per això que ara per ara les multinacionals no desenvolupen els recursos necessaris per a llengües com ara el català. Si aquests recursos existissin, construir un assistent en català seria molt ràpid i senzill. No hem de menystenir tampoc el component polític. En el passat, filials espanyoles de grans multinacionals van blocar el català i les matrius internacionals no hi tenien cap inconvenient.
Una línia a seguir seria la que ens indica Joan Montané: ‘Softcatalà fa dues dècades que reclama que les administracions públiques creïn recursos lingüístics lliures que puguin ser utilitzats per les empreses.’ Alguns altres experts confirmen que això no seria gaire difícil i que en gran manera ja s’ha fet. Es tracta dels milers d’hores d’àudio dels arxius de la ràdio i la televisió públiques de Catalunya. Moltes subtitulades, de manera que les màquines podrien fer l’equivalència entre l’àudio i el text –tècnicament són bases de dades ‘anotades’, un aspecte cabdal per a les xarxes neuronals. El problema és que aquests recursos no són en format obert, la qual cosa permetria a les empreses d’utilitzar-los lliurement. Al febrer, abans de la pandèmia, la Generalitat de Catalunya, en unes jornades especialitzades, va informar que pensava avançar en aquesta línia.
Més enllà de les institucions públiques, una altra estratègia és construir recursos lliures des de la societat civil. Els catalans tenim una àmplia experiència en això, com ara la Viquipèdia i els projectes que impulsa Softcatalà. Aquesta associació promou la col·laboració amb el Common Voice de Mozilla, però cal dir que no hi ha grans projectes lliures ara per ara. Així doncs, per tenir el català als assistents de veu cal una combinació d’esforços: que els usuaris pressionin les empreses, voluntat política de les administracions per a proporcionar recursos oberts i negociar amb les grans multinacionals, i la societat civil per a millorar aquests recursos. Podrem, finalment, el 2021 parlar en català amb la torradora?
Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.
diumenge, 11 d’octubre del 2020
Comerciants de Barcelona: "El centre de la ciutat està a l'UVI"
coronavirus
Comerciants de Barcelona: "El centre de la ciutat està a l'UVI"
El NacionalFoto: Sergi Alcàzar
Barcelona. Diumenge, 11 d'octubre de 2020. 19:15
Actualitzat Diumenge, 11 d'octubre de 2020. 19:15
Temps de lectura: 1 minut


La directora de Barcelona Oberta, Núria Patricio, ha alertat que "el centre de Barcelona està a l'UVI" en declaracions a Betevé. Així s'ha expressat per valorar la situació en què es troben els comerços del centre de la capital catalana arran de la caiguda de visitants, tant estrangers com d'altres barris de la ciutat.
Per aquest motiu, Patricio ha celebrat la decisió de l'Ajuntament de Barcelona d'aturar els talls de trànsit a la Via Laietana. "No era al moment de fer això. Estem vivint una crisi molt forta", ha dit després de recordar que han "lluitat molt" perquè el consistori els fes cas.
I és que des de Barcelona Oberta denuncien que amb el tancament que es feia a la Via Laietana i el que estava previst al passeig de Sant Joan, "teníem calculat que aquests talls suposaven una baixada de vendes d’un 50 o 70%".
Tot i això, la unió d’eixos comercials alerta que la situació és crítica: "El centre de la ciutat està a l’UVI, i si ens tallen aquests carrers és com si, a més a més del que vivim, ens traguessin l'oxigen". En aquesta línia ha defensat que s'ha de garantir l'accés fins al centre, cosa que porta a l'augment de vianants pels passejos on es troben els comerços.
L'organització també ha recordat que després de la pandèmia de la Covid-19 entre el 30 i el 35% de comerços del barri no van poder tornar a obrir i que d'aquí al Nadal podrien arribar a tancar un 50%. I és que segons explica Núria Paricio, Barcelona necessita un 57% de gent de fora perquè els comerços i restaurants tinguin vida. I el centre encara més: "Quan diem visitants de fora, no ens referim només als turistes. Necessitem que vingui gent de l'àrea metropolitana, Lleida o Vic". Ha afirmat que al centre hi ha molt pocs veïns i, per tant, necessiten que hi vagi gent. "Si ens tanquen ens aboquen a una crisi monumental", ha afegit.
Imatge principal: carrer del centre de Barcelona durant el confinament / Sergi Alcàzar



